Resum
RESUM
Introducció. La gestió de la demanda urgent en atenció primària és un repte que preocupa gestors i professionals. En aquest estudi es va fer una enquesta a professionals de la Societat Catalana de Medicina de Família per conèixer l’organització en els seus centres i llur percepció de com s’aborda el problema.
Material i mètodes. Estudi observacional transversal mitjançant enquesta que es va passar als socis i es va penjar online.
Resultats. Respongueren el qüestionari 435 professionals d’un total de 4.024 socis (10,8%). Un 77,6% van contestar que eren el personal administratiu contestava les trucades al centre. Un 50,4% afirmà que en el seu centre es feia triatge als pacients que trucaven per atenció urgent. Els tràmits que més professionals declararen fer a la consulta d’urgències van ser la baixa i l’alta laboral. Quant a la satisfacció, aquesta va ser més elevada en l’atenció al taulell, seguit de l’atenció telefònica, triatge d’infermeria i la més baixa, l’atenció a la consulta d’urgències.
Conclusions. Cal potenciar el rol que fa infermeria amb la realització de consultes de triatge i l’atenció als protocols de baixa complexitat i caldria que aquestes mesures es generalitzessin en els centres d’atenció primària.
Mots clau: Atenció primària; Gestió sanitària; Qualitat assistencial