Resum
RESUMOBJECTIUSL’objectiu d’aquest treball és comprovar si els pacientsasmàtics que realitzen incorrectament la tècnica d’inhalació(TI) la milloren després d’haver assistit a un taller educatiugrupal sobre TI.DISSENYEstudi d’intervenció abans-després sense assignació aleatòria.EMPLAÇAMENTCentre d’Atenció Primària urbà.PARTICIPANTSSetanta-sis asmàtics amb TI incorrecta.MESURESRevisió d’històries clíniques i prova d’avaluació de la TIsegons la normativa Separ-SEMFyC, abans d’assistir al talleri al cap de tres mesos.RESULTATSLa participació va ser del 59,2% (n = 45). Com que algunpacient realitzava més d’un sistema d’inhalació diferent, esvan avaluar en total 63 sistemes. En finalitzar el taller, el 91,1% (n = 41) realitzava la TIcorrectament. Per sistemes, la TI posttaller va ser correctaen el 87,5% (n = 14) dels pacients que utilitzaven l’inhala-dor de cartutx pressuritzat (ICP), en el 92,3% (n = 24) delsqui empraven l’ICP + cambra, en el 100% (n = 16) dels quiutilitzaven el turbuhaler, i en el 100% (n = 4) dels qui feienservir l’accuhaler. Les mesures de puntuació de la prova van passar de7,47 a 10,70 (p 0,05) amb ICP, de 6,38 a 10,58 (p 0,05)amb ICP + cambra, de 7,37 a 11,94 (p 0,05) amb turbu-haler, i de 7,75 a 10,50 (p 0,05) amb accuhaler. Les maniobres que van millorar més van ser l’espiraciócompleta, la inspiració profunda, l’apnea postinspiració il’espiració lenta postapnea; van passar del 20,6% (n = 13) derealització correcta al 69,8% (n = 44), del 20,6% (n = 13) al 69,8% (n = 44), del 12,7% (n = 8) al 60,3% (n = 38), i del12,7% (n = 8) al 65,1% (n = 41), respectivament.CONCLUSIONSLa destresa dels pacients en la utilització d’inhaladors vamillorar considerablement després d’assistir a un taller edu-catiu grupal. L’educació grupal constitueix una alternativavàlida en el seguiment de l’asma sense oblidar la impor-tància de l’educació individual.PARAULES CLAUAsma; tècnica d’inhalació; educació sanitària.