Resum
Introducció:
L’objectiu principal va ser avaluar l’efecte de les pràctiques a l’atenció primària en la modificació sobre els coneixements i l’actitud dels estudiants de cinquè i sisè de medicina vers l´especialitat de Medicina de Família i Comunitària. Els objectius secundaris foren descriure els coneixements i l’actitud abans i després d’aquestes pràctiques, els factors socio-demogràfics que influïen en la puntuació pre-pràctiques, la descripció del canvi i l’estudi de les variables associades.
Material i mètodes: Estudi multicèntric d’intervenció abans–després realitzat a les dues universitats de medicina de Barcelona i centres d’atenció primària on realitzaven les pràctiques. Els participants foren estudiants de cinquè i sisè de medicina (250 alumnes) que havien fet les pràctiques d’atenció primària. Mitjançant un qüestionari validat, que els alumnes respongueren voluntàriament, es mesurà coneixements i actituds vers l’atenció primària abans i després de la intervenció.
Resultats:
Van respondre els dos qüestionaris 56 alumnes (22,4%). Els factors associats a pitjor puntuació en actituds abans de la intervenció foren interès pel prestigi professional, procedència rural, gènere masculí i estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i en coneixements, la procedència rural. La intervenció s’associà a un increment significatiu en puntuació d’actituds, 0,26 (IC 95%: 0,15-0,37;p<0,001) i en coneixements, 0,35 (IC 95%: 0,24-0,44; p<0,001). Els factors que més positivament influïren varen ser la valoració de les pràctiques i del tutor, que els alumnes puntuaren de mitjana excel·lent.
Conclusions: Les pràctiques d’atenció primària milloren l’actitud i els coneixements dels estudiants vers l’atenció primària.